• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Byggkreditiv möjligheter

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Det bör vara ungefär samma. Byggen kan ju dock fördyras
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Det bör vara ungefär samma. Byggen kan ju dock fördyras
Jag råddade ju lite i det där för några år sedan, men valde att köpa ett befintligt hus istället för att bygga nytt. De banker jag kontaktade ville att man skulle ha en större kontantinsats för byggkreditiv jämfört med att köpa befintligt. Och prisbilden på orten var väldigt avgörande för hur mycket man kunde låna. Dvs på min ort värderades det färdiga huset så pass lågt så att det fanns risk för att inte kunna lägga om hela byggkreditivet till bolån när allt var klart om man behövde låna hela byggkostnaden. Dessutom behöver man ha buffertpengar ifall något drar iväg oväntat mycket i kostnad.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Jag råddade ju lite i det där för några år sedan, men valde att köpa ett befintligt hus istället för att bygga nytt. De banker jag kontaktade ville att man skulle ha en större kontantinsats för byggkreditiv jämfört med att köpa befintligt. Och prisbilden på orten var väldigt avgörande för hur mycket man kunde låna. Dvs på min ort värderades det färdiga huset så pass lågt så att det fanns risk för att inte kunna lägga om hela byggkreditivet till bolån när allt var klart om man behövde låna hela byggkostnaden. Dessutom behöver man ha buffertpengar ifall något drar iväg oväntat mycket i kostnad.
En bra poäng. Finns nog orter man kan bygga för 4 miljoner och vara värd under en miljon när det är inflytt.
 

Coz81

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
21 September 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
28
Poäng
87
Jag råddade ju lite i det där för några år sedan, men valde att köpa ett befintligt hus istället för att bygga nytt. De banker jag kontaktade ville att man skulle ha en större kontantinsats för byggkreditiv jämfört med att köpa befintligt. Och prisbilden på orten var väldigt avgörande för hur mycket man kunde låna. Dvs på min ort värderades det färdiga huset så pass lågt så att det fanns risk för att inte kunna lägga om hela byggkreditivet till bolån när allt var klart om man behövde låna hela byggkostnaden. Dessutom behöver man ha buffertpengar ifall något drar iväg oväntat mycket i kostnad.
Vi har en liten buffert som vi har sparat.
sen gjorde de en förhandsvärdering för ca ett år sen och jag fick ett belopp på ca 5,6 milijoner. Och vi behöver låna ca 4 miljoner. Så det finns ändå ett utrymme för upp till 85% av värdet tänker jag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Vi har en liten buffert som vi har sparat.
sen gjorde de en förhandsvärdering för ca ett år sen och jag fick ett belopp på ca 5,6 milijoner. Och vi behöver låna ca 4 miljoner. Så det finns ändå ett utrymme för upp till 85% av värdet tänker jag.
Du har nog ett bra case att ta kontakt med någon byggsugen bank för ett möte..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp